Blog

Proficiat: je bent online, maar het mag toch iets meer zijn?

Deel deze pagina
Website

Een site is voor je klanten, niet voor jezelf

Regelmatig kom ik websites tegen waar ik denk dat de zaakvoerder deze voor zichzelf heeft laten maken: zeer technisch, gebruik van moeilijke of dure woorden en het is niet direct duidelijk waar het product of dienst voor dient. En zo’n websites halen tegenwoordig nog weinig rendement. Als een bezoeker binnen de 3 seconden niet vindt wat hij of zij nodig heeft, dan is die terug weg. Weg verkoop!

Je bent dan wel online te vinden, maar ontvangt weinig bezoekers, en zij die komen leveren niet het juiste resultaat op. De conversie is beperkt. Daarom geef ik hieronder een aantal handige tips om je eigen site eens te screenen als je het gevoel hebt dat de conversie niet hoog genoeg is.

1. Zijn de doelstelling van je website duidelijk?

Je website heeft een duidelijke doelstelling, anders had je die niet gemaakt of laten maken. Vele websites starten als een visitekaartje op het web. Want als je niet online bent, dan besta je niet. Iedereen jonger dan 40 zoekt tegenwoordig alles op op het internet. Een telefoonboek is al even passé!

Maar buiten gewoon het visitekaartje kan je site zoveel meer doen, namelijk:

  • Mensen naar je winkel of kantoor lokken voor een verkoop of (eerste) gesprek;
  • Een product of dienst verkopen via een webshop al dan niet met online betaling;
  • Mensen inspireren om aan te zetten tot actie (goed doel, andere levenswijze, …);
  • Zorgen dat men zo snel mogelijk contact neemt om iets te bestellen (denk aan een taxibedrijf, loodgieter, enz …) waarbij de klant met een hoge nood zit;
  • Naamsbekendheid verhogen als je jezelf wil “verkopen” als expert

De meeste websites combineren meer dan 1 doelstelling natuurlijk, maar het moet steeds duidelijk zijn wat je wil bereiken én … je klant moet dat ook zien op je site.

2. Je klant bezoekt je website en kent je niet

Bekijk je eigen website eens door de ogen van je klant: onbevooroordeeld en vooral onwetend over je product of dienst. Stel jezelf volgende vragen:

  • Is het direct duidelijk wat je wil verkopen of wil aanbieden aan de klant?
  • Zijn je (top)producten of diensten snel te vinden?
  • Als je op de homepage (of gelijk welke andere pagina) komt, zijn dan de belangrijkste zaken die je aan de klant wil vertellen direct zichtbaar?
  • Kan de klant je snel contacteren? Vindt hij snel een telefoonnummer of emailadres?
  • Werkt jouw site ook op mobiele toestellen?
  • Als je een webshop hebt: is hij gebruiksvriendelijk voor de klant en heeft de site een USP voor de klant? Later hierover meer.

3. Kan je klant snel tot actie (aankoop/bestelling/contact) overgaan?

Eentje die ik regelmatig hoor: “Ik zet geen prijzen op mijn site, men moet mij maar contacteren voor een offerte. Ik vind dat persoonlijker.”. Dat kan natuurlijk, maar daar is jouw klant (meestal) niet mee ge/bediend. Zoals hierboven aangegeven schuimen de meeste mensen het internet af en zijn ze snel op zoek naar informatie. In volgende gevallen is het beter om toch prijzen op je site te hebben:

  • Indien je concurrenten wél prijzen op hun site zetten. Je potentiële klant moet dan al veel tijd en goesting hebben om te wachten tot jij tijd hebt gevonden om een offerte te maken;
  • Indien de prijs van je product of dienst perfect te berekenen valt, zelfs al is daar wat rekenwerk voor nodig. Veel sites voorzien al in een formuliertje waar je aan de hand van enkele opties een juiste prijs krijgt.
  • Om je potentiële klanten warm te maken met een vanaf-prijs. “Dit product vanaf xx EUR” zorgt dat er al interesse is en je (hopelijk) kan overgaan tot een upsell: een duurder product verkopen dan de klant eigenlijk voorzien had.

Zorg voor een actiegerichte website

Bezoekers van websites zijn verwende mensen: vele sites zijn tegenwoordig pareltjes. Zorg er dus ook voor dat jouw website mooi en professioneel oogt. Een mooie etalage trekt ook meer volk aan dan een verouderd winkeltje!

Naast een mooie site, moet je site natuurlijk ook functioneel zijn. Je kan dit bereiken door:

  • Overzichtelijke landingspagina’s met foto’s, tekst, … die jouw product of dienst in de kijker stellen;
  • Duidelijke call-to-actions: grote knoppen die aanroepen tot actie (“contacteer ons”, “bestel nu”, “schrijf in op de nieuwsbrief”, …)
  • Goed vindbare contactgegevens op je site te vermelden: liefst op elke pagina in de footer, maar eventueel ook tussen de inhoud;

Is het antwoord op een van bovenstaande tips niet geheel positief, dan is het misschien de moment om je site eens grondiger onder de loep te nemen en te kijken waar die verbeterd kan worden. Of misschien zelfs helemaal op de schop moet? Een site van meer dan 5 jaar oud voldoet waarschijnlijk niet meer aan de noden van deze tijd.

Heeft jouw site een USP?

Een USP, of Unique Selling Proposition, zorgt ervoor dat jouw site specialer is dan de rest. Je concurrent heeft namelijk een website met identiek dezelfde functionaliteiten, dus moet je er op een of andere manier wat uitspringen. Probeer daarom om één of meerdere handige tools op je site te integreren die de verkoop stimulieren. Denk hierbij aan winkelmandjes, favorietenlijstjes, rekenmodules of inspiratiefiches. 

Een mooi voorbeeld is het favorietenmapje van www.niko.eu. Je kan niet rechtstreeks kopen op de website, maar wel hun producten in een favorietenmandje steken die je daarna naar jezelf kan doorsturen. Handig voor de jou als website-eigenaar trouwens, want zo heb je ook het emailadres van je toekomstige klant. HIerdoor kan je na een eerste bezoek verdere marketingacties plannen. Dubbele winst dus!

Op zoek naar professionele hulp?

Trivali helpt KMO’s en ondernemers bij hun groei en het besparen van tijd door het bouwen van innovatieve en creatieve weboplossingen op maat.
Wij ontzorgen en maken dat het technisch en grafisch plaatsje klopt waardoor je je kan focussen op jouw klanten en de groei van jouw onderneming.

De webexperts van Trivali staan klaar om ook jou te begeleiden bij het verbeteren of herbouwen van je website of webshop. We starten met een vrijblijvend gesprek waar we al een eerste analyse doen van de noden. Lees meer over onze aanpak van elk webproject of contacteer Kristof voor een kennismakingsgesprek.

Vraag je gratis websiteanalyse aan!

Brengt jouw website niet het rendement die je voor ogen had?
Blijft het aantal klanten op je website achter?

Vraag dan nu je gratis website analyse aan en onze expert Louis vertelt je in een 5-minuten video waar de grootste problemen zitten.