Al geruime tijd houdt Google rekening met een mobiele versie van jouw website om de positie te bepalen bij mobiele zoekresultaten. Het is dan ook belangrijk om je site responsive te maken om geen klanten te verliezen!
Zoekt iemand op zijn of haar smartphone naar een bepaald product of dienst, dan worden enkel websites weergegeven die responsive zijn (= een mobiele versie hebben). Is jouw site dus niet responsive, dan word je niet weergegeven op deze zoekresultaten en loop je potentiële klanten mis!
Zelf ben ik van mening dat weinig mensen écht online kopen. Mobiel surfen is meer beleving, ideeën en inspiratie opdoen enz … Het effectieve aankoopproces gebeurt toch nog meestal op de laptop of computer omdat er meestal met een bankkaart en het “bakske” betaald moet worden en daar is de smartphone minder voor geschikt.
Optimale gebruikerservaring op smartphone
Maar het is daarom heel belangrijk om de bezoeker op zijn smartphone een optimale gebruikerservaring te bezorgen én dus ook zichtbaar te zijn in Google. Tijdens die paar minuutjes dat jouw potentiële klant op de bus staat de wachten, in de rij staat of op het toilet zit, moet je hem of haar al kunnen overtuigen. Nadien zal het aankoopproces of contactname wel via de gewone weg verlopen.
Surf dus zeker eens naar jouw eigen website en controleer of die er even goed en duidelijk uitziet op een smartphone als op jouw computerscherm. Moet je constant schuiven van links naar rechts om de tekst te lezen dan is deze niet responsive en verlies je dus klanten!
Je hoeft echter geen nieuwe website te laten maken om toch een responsive website te hebben. Bij de meeste websites is het mogelijk om met wat kleine (of minder kleine) ingrepen de site alsnog responsive te krijgen. De investering is dan beperkt tot de aanpassingen en niet tot een volledig nieuwe site!
Praktijkvoorbeeld “Ward Lyppens tuinaanleg”
Ward Lyppens heeft een bloeiend bedrijf in tuinaanleg, maar zijn website was ook niet responsive. Hierdoor werd hij niet gevonden door mensen die op hun smartphone een tuinman zochten (een zoektocht die door veel mensen via hun mobieltje wordt ondernomen!).
Aan de hand van enkele grote en kleine aanpassingen aan de layout konden we de website volledig responsive maken. De bestaande site bleef behouden en veranderde niet. Enkel wie via een smartphone naar de site surft, ziet het verschil: de website is nu perfect leesbaar op alle toestellen en zorgt voor een verbeterde gebruikerservaring. Daarnaast zorgden we er ook voor dat het telefoonnummer direct aanklikbaar is waardoor de bezoeker direct telefonisch contact kan opnemen.
Homepage
Links de niet-geoptimaliseerde versie, rechts de volledig responsive versie waar ondermeer een hamburgermenu werd geintroduceerd en alle tekst optimaal leesbaar is.
Contactpagina
Links de niet-geoptimaliseerde versie, rechts de volledig responsive versie. Het contactformulier is duidelijker en ook de tekst naast de checkbox is leesbaar. Hierdoor is het formulier veel aantrekkelijker voor de mobiele bezoeker.