Onze klant: het Vlaams ABVV
Het Vlaams ABVV is de Vlaamse afdeling van de socialistische vakbond in België. Hun structuur is niet eenvoudig: er is een overkoepelende dienst in Brussel die verantwoordelijk is voor de visie, campagnes en algehele structuur. Daarnaast zijn er 6 gewesten, ruwweg opgedeeld per provincie, die een eigen dienstverlening heeft en afzonderlijk communiceert naar hun leden.
De uitdagingen van de klant
Omdat het bijzonder inefficiënt zou zijn om 7 afzonderlijke websites te laten maken bij verschillende websitebouwers, gingen ze op zoek naar een agency dat hen kon helpen bij hun probleem: eigen communicatie op hun eigen website met aparte domeinnaam, aangevuld met overkoepelende info uit Brussel.
Daarnaast moest op basis van de locatie van de bezoeker de openingsuren getoond worden van het dichtstbijzijnde kantoor, deze snel naar de jusite informatie worden doorverwezen en er genoeg triggers ingebouwd worden om de bezoeker aan te sporen om lid te worden.
Via een publicatieworkflow wordt inhoud door redacteurs voorbereid en goedgekeurd door een beheerder. Inhoud moet daarbij ook gedeeld kunnen worden tussen de verschillende websites: gewest Oost-Vlaanderen plaatst een artikel en gewest Limburg moet dit met enkele klikken kunnen hergebruiken op hun site.
Als laatste moet het ook snel mogelijk zijn om extra campagnesites op te zetten op dit platform, waarbij er gekozen kan worden voor een bestaand of nieuw design en waarbij inhoud van de andere sites overgenomen kan worden.
Onze oplossing: Drupal 9, domain en workflow
We zagen ons wel meester over dit complex vraagstuk en na enkele brainstorm- en wireframe-sessies met webstrateeg Kristof en de stakeholders van het Vlaams ABVV klopten we af op een gedeelde structuur voor de 7 websites. Onze designer ontwierp het design en na de technische analyse gingen onze ontwikkelaars aan de slag met het bouwen van het platform op Drupal 9.
Om alle sites op 1 platform te kunnen draaien, gebruikten we de domain module, enkele submodules en eigen ontwikkeling. De verschillende inhoudstypes (nieuws, agenda, campagne, …) werden gekoppeld aan de workflow en verschillende rollen werden toegevoegd.
Eenvoudige layoutaanpassingen worden, dankzij de ingebouwde CSS-editor, uitgevoerd door webmasters met kennis van zake. Voor geavanceerde layoutwijzigingen is dit niet bedoeld, maar ene webmaster kan snel kleuren of links aanpassen zonder onze tussenkomst.
Snelheidswinst door gedeelde inhoud over de verschillende websites
Inhoud wordt op een efficiënte manier ingevoerd door onze eigen implementatie van de Paragraphs module, koppeling met de mediabibliotheek en gerelateerde informatie. Een redacteur kan ervoor kiezen om zijn inhoud beschikbaar te stellen voor de andere websites, waarna de redacteur van de andere site ervoor kan kiezen om deze inhoud al dan niet te gebruiken en te publiceren.
Hierdoor wordt informatie slechts 1 keer ingevoerd en op een snelle manier herbruikt. Dit zorgt voor snelheidswinst én minder kans op fouten tussen de verschillende sites.
De kantoorzoeker: steeds het juiste kantoor bij de hand
Ontwikkeling op maat was nodig voor de kantoorzoeker: elk kantoor heeft één of meerdere diensten met afwijkende openingsuren en telefonische bereikbaarheid. Elk gewest is verantwoordelijk voor het invoeren van de juiste gegevens en er wordt bij de weergave rekening gehouden met vakantieperiodes, afwijkende uren en feestdagen.
Het bepalen van het dichtstbijzijnde kantoor gebeurt via geolocatie en wordt opgeslagen in een cookie. Hierdoor onthoudt de browser wat het (vermoedelijk) favoriete kantoor is van de bezoeker en wordt dit automatisch getoond bij het volgende bezoek. Natuurlijk kan de bezoeker ervoor kiezen om een ander kantoor te selecteren als favoriete kantoor.
Kan er geen kantoor bepaald worden – omdat de gebruiker dit niet toelaat of als die zich niet in Vlaanderen bevindt – dan wordt het standaardkantoor voor het gewest getoond (bvb kantoor Gent Vrijdagsmarkt voor gewest Oost-Vlaanderen).
Snel nieuwe campagnesites opgezet op hetzelfde platform
Omdat een vakbond regelmatig acties of campagnes organiseert, kan het handig zijn om een nieuwe campagnewebsite op te zetten die losstaat van de “gewone” websites. Deze sites focussen zich dan op 1 onderwerp en hebben een andere structuur en tone of voice.
Daarom ontwierpen we ook 2 extra designs met een ABVV-sausje die, met enkele technische ingrepen, snel opgezet kunnen worden en waarmee de webmaster aan de slag kan.
Opleiding en blijvende ondersteuning
Tijdens de ontwikkeling voorzagen we diverse opleidingsfilmpjes waarmee de webmasters alvast aan de slag konden. Daarnaast werden er ook handleidingen geschreven op basis van de gevraagde functionaliteiten.
Zoals bij al onze projecten blijven wij in de toekomst hun platform verder ondersteunen en uitbreiden waar nodig. Voor ons is de lancering van een website geen eindig verhaal maar moet er steeds mee geëvolueerd worden met de nieuwste trends.
www.vlaamsabvv.be / www.abvv-oost-vlaanderen.be / www.abvvmechelenkempen.be / www.abvv-regio-antwerpen.be / www.abvvlimburg.be / www.abvvjongeren.be