Wat is er aan de hand?
Er is een nieuwe Europese regel die zegt dat het impliciet aanvaarden van cookies (gewoon een “ok” of “akkoord”/”niet akkoord” knop bij de tekst “wij gebruiken cookies”), niet meer voldoende is. De bezoeker moet de volledige keuze krijgen over welke cookies hij wil toelaten bij zijn website bezoek.
Hmm … cookies
Er zijn diverse types van cookies en de keuze moet bij elk type gemaakt worden. Hieronder sommen we ze kort even op.
Noodzakelijke cookies
Deze zijn cruciaal voor de basisfuncties van de website en zonder deze werkt de website niet op de beoogde manier. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.
Deze cookies staan altijd actief en kunnen niet uitgeschakeld worden.
Optionele cookies
Deze worden opgesplitst in functioneel, analytics en advertenties. Deze cookies moeten door de bezoeker geweigerd kunnen worden.
Als de bezoeker (bepaalde) optionele cookies weigert, dan zal een deel van de functionlaiteit van de website niet meer werken. Denk aan Youtube filmpjes die niet standaard ingeladen mogen worden, Facebook embeds die niet meer werken, etc …
Weigert de bezoeker ook de advertentie cookies, dan zal u in uw Google Ads account niet meer kunnen zien of een klik op de advertentie tot een conversie/verkoop heeft geleid. Dat is vervelend omdat u niet meer de perfect juiste cijfers hebt, maar het kan jammergenoeg niet anders.
Valt dit op te lossen?
Natuurlijk 🙂 We hebben gezocht naar een oplossing met zo weinig mogelijk kosten voor onze klanten, en hebben deze gevonden bij CookieYes. Deze dienst biedt een gratis versie aan tot 25.000 pageviews per maand.
Voor de meeste sites is 25.000 pageviews voldoende en is een gratis koppeling voldoende. Heeft uw sites meer dan 25.000 pageviews, dan is een betalend abonnement nodig (tussen 10-20 USD / maand, afhankelijk van het aantal pageviews).
En wat als u de nieuwe cookiebar niet installeert?
Dan zal o.a. Google op (korte) termijn minstens al de advertentie-weergave zal aanpassen en dat op middellange termijn u een boete kan krijgen omdat u niet voldoet aan de geldende GDPR wetgeving.
Omdat de gevolgen niet heel duidelijk gecommuniceerd worden, hebben we zelf contact opgenomen en kregen we dit antwoord van een medewerker van Google:
“Dus op zich zouden die websites niet helemaal compliant zijn met de Europese regelgeving… met mogelijke kans op een boete/accounts gepauzeerd worden. Het kan dus mogelijks bij sommige accounts al effect hebben op het aantal conversies….”
Vraagt dit veel werk?
Voor onze bestaande klanten rekenen we ± 3 à 4u werk voor het aanmaken van de account bij CookieYes (de partij waarmee we samenwerken), het installeren van de plugin, het configureren en aanpassen van de website aan de regels. Dit wordt aangerekend aan het geldende regietarief.
Nog geen klant? Neem dan even contact op voor een offerte op maat.
Meer weten over deze regels?
Plan je inspiratiegesprek van een half uurtje met Kristof! 🧑💻 Hij brengt je helemaal up-to-speed met de juiste info.