Een goede gebruikerservaring (UX) is essentieel voor het succes van elke website of webshop

Deel deze pagina
In de digitale wereld van vandaag is een vlotte, prettige ervaring vaak het verschil tussen een bezoeker die blijft of afhaakt. Investeert u in de optimalisatie van uw site of shop, dan ziet u directe voordelen zoals hogere conversies en een betere klantenbinding. Wij geven u graag 4 cruciale verbeterpunten om uw website of webshop echt gebruiksvriendelijk te maken.

Gebruikers verwachten snelheid

Allereerst is snelheid cruciaal: bezoekers wachten niet op een trage webshop en verwachten dat deze zo goed als instant bruikbaar is. Kies daarom snelle servers die zich dicht bij uw klanten bevinden. Daarnaast helpen geoptimaliseerde afbeeldingen om laadtijden kort te houden zonder dat de beeldkwaliteit eronder lijdt. Als een site traag is, haken bezoekers snel af, zelfs als de content of producten aantrekkelijk zijn.

Lead the way met goede CTA’s

Trek de aandacht van uw bezoeker en leid hem subtiel maar doelgericht door uw website, zonder dat deze het gevoel krijgt te worden gestuurd. Duidelijke CTA’s (call-to-actions zoals ‘contact opnemen’, ‘product kopen’, ‘schrijf in op de nieuwsbrief’) op strategische plekken zorgen ervoor dat de bezoeker altijd weet wat de volgende stap is.

Hou bezoekers langer op uw website of -shop met interne links

Interne links naar andere relevante pagina’s houden de bezoeker langer op de website en verhogen de kans op conversie. Daarnaast werkt een onweerstaanbaar aanbod vaak als een magneet. Of het nu een exclusieve korting is, gratis verzending of een extra dienst bij aankoop, deze incentives moeten duidelijk en aantrekkelijk in beeld worden gebracht.

Creëer een frictieloze ervaring 

Vermijd frictie en neem zoveel mogelijk onnodige obstakels voor de klant weg. In een webshop wilt u bijvoorbeeld dat klanten makkelijk kunnen bestellen zonder een account aan te maken of laat hen inloggen met social media. Zorg voor meerdere contactmogelijkheden, zoals e-mail, chat of telefoon. Hoe meer keuzemogelijkheden u biedt, hoe groter de kans dat de klant een manier vindt die bij hem past, en dat verhoogt de kans op een aankoop of tevreden ervaring.

Al deze aspecten vormen samen de basis van een goede gebruikerservaring. Een snelle, aantrekkelijke en frictieloze website is de sleutel tot succes in de concurrerende online markt van vandaag. Besteed je hier aandacht aan, zal je zien dat je bezoekers vaker terugkomen, langer blijven en sneller overgaan tot actie.

Dit artikel verscheen ook in het ledenmagazine van overondernemers.be.

Hoe kan Trivali u helpen?

Bent u nog geen klant? Wij helpen uw onderneming groeien. Als Digital Agency experten werken we graag aan uw succesverhaal. We zijn sterk in het bouwen en onderhouden van websites en webshops. Daarnaast helpen wij u ook graag verder met uw digitale marketing. Laten we samen kijken hoe we uw digitale strategie naar een hoger niveau kunnen tillen.

Vraag uw gratis websiteanalyse aan!

Brengt uw website niet het rendement die u voor ogen had?
Blijft het aantal klanten op uw website achter?

Vraag dan nu uw gratis website analyse aan en onze expert Louis vertelt u in een 5-minuten video waar de grootste problemen zitten.