Regelmatig krijg ik de vraag waarom het toch belangrijk is om na de livegang van de website toch ons beveiligingsabonnement te nemen. Ik geef steeds vier goede redenen om het toch te doen die in het voordeel van de klant zijn.
1. Optimaal beveiligd zodat je site niet gehackt wordt
Wordt je website niet up-to-date gehouden met de laatste veiligheidsupdates, dan is de kans groot dat je website vroeg of laat gehackt zal worden. Per dag worden er naar schatting 30.000 websites gehackt met grote gevolgen. Ik schreef er reeds over in het blogbericht “Vijf bedrijfsrisico’s als je site gehackt wordt: van imagoschade tot schadeclaim“:
- Je website is tijdelijk offline waardoor je klanten verliest
- Je zakt in de Google ranking en wordt dus minder snel gevonden
- Verspreid je site malware, dan heb je kans dat je een schadeclaim aan je broek hebt
- Jouw bedrijfsmails worden als spam aanzien en komen niet meer toe bij je klanten
- De GDPR-wetgeving wordt overtreden waardoor je hier ook een boete riskeert
2. Je houdt je website snel voor optimale prestaties
Werd je website gebouwd door professionals, dan kan je quasi zeker van zijn dat hij op het moment van livegang aan alle technische eisen voldeed. Maar de technologie op het internet verandert snel, heel snel! Denk maar aan het volgende:
- Regelmatig worden nieuwe toestellen uitgebracht waarop je website niet getest werd. Zo kan het dus zijn dat je website er niet optimaal uitziet op de nieuwste smartphone of tablet.
- De server waarop je website gehost staat, wordt voorzien van de nieuwste updates waardoor de instellingen niet meer optimaal zijn en je site trager wordt.
- Nieuwe social media zijn hot waardoor je er naar wil linken maar dit kan dit niet out-of-the-box.
- Door technische of textuele aanpassingen aan de site ontstaan er technische problemen die de snelheid van je site onderuit halen.
Ik vergelijk het met het onderhoud van een wagen: al deze zaken worden in het oog gehouden en de nodige acties ondernomen om te zorgen dat je site in topconditie blijft.
3. Een snelle site scoort hoger in Google
Een belangrijke reden waarom een website hoog scoort in Google is z’n snelheid. Duurt het langer dan 3 seconden om de pagina weer te geven (mét foto’s), dan word je hier genadeloos voor afgestraft en komt jouw concurrent boven jou te staan in de zoekresultaten. Men klikt door naar die site en jij verliest bezoekers en dus geld. Zorg er dus voor dat je site in topconditie blijft, waardoor de investering in je site niet verloren gaat.
4. Eenvoudiger om vernieuwingen toe te voegen
Misschien heb je ook soms dat gevoel dat een website er gewoon goed uitziet, modern is of er toch eerder oubollig uitziet. Dit heeft meestal te maken met snelheid en technologie. Updates aan het CMS van je website zorgen regelmatig voor leuke nieuwe functionaliteiten: door mee te zijn met de laatste technologie ben je dus ook automatisch mee met de laatste nieuwigheden op het web en zal je website minder snel gedateerd aanvoelen.
Updates zijn dus een goed idee 🙂
Je ziet dat het dus een goed idee is om je site up-to-date te houden. Je kan dit zelf doen, zoals je ook zelf het onderhoud aan je wagen kan doen. Je moet er dan wel regelmatig aan denken om de updates uit te voeren, erop te letten dat de instellingen juist staan en dat alles nog werkt na de update.
Wil je het liever overlaten aan professionals, dan kunnen onze experts jouw Drupal– of WordPress-website up-to-date houden én in topconditie dankzij onze diepgaande kennis. Voor zowel Drupal als WordPress bieden we hiervoor ons onderhoudsabonnement aan.
Vragen over het veilig houden van jouw site? Contacteer ons dan snel via welkom@trivali.be of 09 324 11 88.