Blog

Google Adwords-campagnes: wij haalden 19% meer kliks met 38% minder weergaves

Deel deze pagina
Google AdWords

Surf je naar de homepage van Google Adwords dan valt direct de grote reclame voor het eigen platform op: “Je advertentie vandaag nog op Google”. Dat klopt natuurlijk. 

Google AdWords

Met enkele eenvoudige stappen van het ingeven van je bankkaartnummer (wat had je gedacht 🙂 ) en het vastleggen van een budget, over het maken van een advertentie tot het kiezen van je doelgroep en zoekwoorden. In enkele uren is het gefixt en sta je te blinken in de gesponsorde zoekresultaten van de populairste zoekmachine van België.

Opgelet: niet iedereen betaalt even veel per klik

Het budget dat je vastgelegd hebt, wordt opgebruikt door elke klik op je advertentie. En daar zit nu de adder onder het gras: niet iedereen betaalt even veel voor z’n advertentie die nét boven of onder die van jou verschijnt. Het kan dus heel goed dat je 50 tot 100% meer betaalt voor dezelfde klik op jouw advertentie dan je directe concurrent, en dit heeft een aantal redenen. 

  1. De kwaliteit van jouw advertentie
    Heb je een wervende tekst? Goed, want dan is het aantal kliks sowieso hoger en dan verschijn je ook iets gemakkelijker bovenaan. Je schuift wat plaatsjes naar boven zonder er meer voor te moeten betalen.
     
  2. Jouw landingspagina
    Is de pagina op je website waarop de bezoeker komt geoptimaliseerd voor het gekozen zoekwoord in je advertentie of niet? Als je op een specifieke pagina komt die volledig draait rond het zoekwoord, dan is je kost lager dan mocht je op de homepage van je website uitkomen.
     
  3. Optimaliseer je doelgroep 
    Kies niet gewoon “iedereen uit Vlaanderen”, maar wees selectiever. Denk na wie je doelgroep is en maak die zo specifiek mogelijk. Google weet namelijk meer over zijn bezoekers dan je denkt. Ben je op zoek naar mensen uit de regio Gent, kies dan enkel “Oost-Vlaanderen” en experimenteer met nog gerichtere regio’s. Een klik van een bezoeker die nooit klant wordt (omdat hij bvb te ver woont), is een nutteloze kost.
     
  4. Juiste zoekwoorden gebruiken
    Ben je toevallig een bloempotverkoper en staat je advertentie ingesteld om te verschijnen bij elke zoekopdracht met het woord “bloempot” erin, dan verschijn je ook bij (ik zeg maar wat) “bloempot containerpark”, “bloempot kuisen”, “bloempot ikea” en “bloempot Engels”. De kans is echter klein dat z’n klik tot een aankoop zal leiden (maar wel tot een betaalde klik).
     
  5. Rotatie van je advertenties
    Zorg voor meerdere advertenties met lichte variaties. Adwords zal automatisch tussen de advertenties roteren en op termijn de performantste advertentie tonen aan een lagere kost. 

Een praktijkvoorbeeld: meer kwalitatievere leads

Voor een van onze klanten namen we in maart 2018 de bestaande advertentie-account over. De klant was niet tevreden over de return die men kreeg voor het advertentiebudget. Het vooropgestelde advertentiebudget was ook niet opgebruikt, waardoor de klant het gevoel had dat er meer in zit.

We hadden onze aanpassingen nog maar een week uitgevoerd en ik kreeg al telefoon van de zaakvoerdster om mij te bedanken voor de aanpassingen. Ze merkte een duidelijke toename van het aantal contactnames. Een leuk compliment!

We hadden er namelijk voor gezorgd dat er meer, en ook kwalitatievere, leads naar hun website kwam met 38% minder vertoningen (zie onderstaande tabel).

 45 dagen voor aanpassingen45 dagen na aanpassingenVerschil
Vertoningen6420039600-38%
Kliks op de advertentie14801760+19%

Hieronder nog even hetzelfde resultaat in grafiekvorm (rood zijn de vertoningen, blauw het aantal kliks). Zie jij waar wij onze aanpassingen hebben gedaan?

AdWords grafiek

We bereikten dit door o.a. enkele advertenties te herschrijven (en enkele toe te voegen) waardoor ze wervender werden en tot actie opriepen, de doelgroep te verkleinen, de zoekwoorden te verbeteren en uitsluitingswoorden toe te voegen. 

AdWords positie

Het resultaat was dus dat de klant meer en kwalitatievere leads binnen krijgt en uitermate tevreden is.

Opvolging is vereist

Je kan een Google Adwords-campagne opstarten en die daarna z’n gang laten gaan, maar dan ga je met zekerheid achteruit: minder kliks en kwalitatief mindere leads met behoud van het gespendeerde budget. 

Een Adwords-campagne moet goed opgevolgd worden. Op regelmatige basis moet gekeken worden of je concurrenten niet wat meer bieden voor het zoekwoord, of je advertentie nog bij de juiste zoekwoorden verschijnt en of er niet te veel foutieve kliks zijn. 

Ons aanbod

Vanuit onze kennis van Google Adwords kunnen wij je volgend aanbod voorstellen:

  • Opstarten of overnemen van een Google Adwords-campagne (600 EUR eenmalig)
  • Regelmatige opvolging van de bestaande campagne (75 EUR – 300 EUR per maand afhankelijk van de noden)
  • Aanpassen van de advertenties ifv seizoen, promo’s, producten, … (offerte noodzakelijk)
  • Analyse en optimalisatie van uw website in functie van uw Adwords-campagne (offerte noodzakelijk)

Wil jij dus ook aan de slag met Google Adwords, of ben je niet tevreden van de huidige “return on investment” en staat ons aanbod je aan? Contacteer dan Kristof voor een vrijblijvende afspraak.

Vraag uw gratis websiteanalyse aan!

Brengt uw website niet het rendement die u voor ogen had?
Blijft het aantal klanten op uw website achter?

Vraag dan nu uw gratis website analyse aan en onze expert Louis vertelt u in een 5-minuten video waar de grootste problemen zitten.