• Marketing
  • Digitale strategie
Blog

Valkuilen bij online verkoop van jouw producten.

Deel deze pagina

Je hebt goede producten en je wilt deze online verkopen? Super! Maar begin hier niet aan zonder na te denken. Er komt veel meer bij kijken dan ‘enkel maar’ een mooie front. Wanneer je er invliegt zonder eerst alle facetten uit te denken, zal je veel tijd achteraf besteden aan aanpassingen. Wij halen voor jou alvast enkele grote valkuilen aan bij het oprichten van een webshop. Contacteer Trivali Webdevelopment gerust voor meer informatie. We begeleiden je graag van A tot Z voor een perfecte en vlugge uitrol van jouw webshop.

Valkuil 1: producten

Al te vaak zien we dat webshops lanceren met een slechte productcatalogus. Iemand heeft een goed draaiend product offline en denkt dit automatisch te kunnen omzetten online. Dit is echt niet het geval. Offline en online klanten zijn niet gelijk aan elkaar. Je moet niet enkel jouw webshop aanpassen naar jouw bestaande producten, maar je moet ook jouw producten eens goed onder de loep nemen. Is dit wel een product die men online wilt kopen? Is het gamma uitgebreid of beperkt genoeg? Het kan perfect zijn dat je een product hebt die men toch liever in het echt bekijkt vooraleer te kopen. 

Naast de geschiktheid van jouw product aan de doelgroep bekijk je best ook wat je marges zijn. Kan je deze wel versturen zonder verlies te maken of hoeveel moet je inrekenen? Een goede berekening van jouw kosten is zeer belangrijk. Hou hierbij rekening met ten minste de volgende kostengroepen: productiekosten, overhead kosten, personeelskosten en promotiekosten. 

Al te vaak zien we dat webshops lanceren met een slechte productcatalogus.

Valkuil 2: geen marketing

Een evenement zonder promotie zal niet (snel) gevonden worden. Waarom jouw webshop dan wel? Je kan hiervoor fysiek reclame maken bij jouw reeds bestaande klanten, maar ultiem is het doel uiteraard om ook nieuwe klanten te bereiken. Hiervoor komt online marketing handig van pas. Zorg dat je goed geïnformeerd bent over de mogelijkheden maar bedenk ook zeker of je hier zelf jouw tijd wilt insteken. Online marketing is handig en goedkoop als je weet wat je doet. Er kan even gemakkelijk veel geld verbruikt worden zonder conversies wanneer dit niet optimaal uitgevoerd wordt.

Progress and growth

Valkuil 3: de doe het zelf’er

Een online business opstarten is zoals je het hier hoort, een volledige business. Hoewel je kan rekenen op jouw reeds bestaande boekhouding en gegevens van het product, kan je voor veel andere aspecten niet rekenen op reeds bestaande kennis. ‘Online’ biedt tal van mogelijkheden, maar niet wanneer je jouw gewone business volledig online probeert te kopiëren. Denk dus ook zeker na over welke capaciteiten jij en je medewerkers hebben. Kan je met het bestaande team deze uitdaging wel aan? Of werk je beter met een externe partij die jou kan begeleiden?