Blog

De belangrijkste zoekrapporten van Google Analytics (kort) uitgelegd

Deel deze pagina

Google Analytics is een heel handige tool om snel een overzicht te krijgen over het aantal bezoekers op je website. Daarnaast geeft het een goed zicht op de effectiviteit van jouw marketinginspanningen: komt men naar je site, welke pagina’s bezoekt men, welke acties worden ondernomen.

Omdat de gebruikte termen in Google Analytics niet altijd even duidelijk zijn, heb ik hieronder een kort overzichtje gemaakt van de belangrijkste rapporten en de gebruikte termen.

Rapport “Pagina’s”

Dit rapport geeft het aantal paginaweergaves weer over de geselecteerde periode (rechts boven). Hiermee krijg je een goed beeld van welke de meest populaire pagina’s zijn op je website.

Rapport “Alle verkeer”

Dit rapport geeft aan via welke bron men op je site is terechtgekomen gedurende de geselecteerde periode (rechts boven).
Opgelet, dit zijn het aantal bezoekers en ligt dus altijd lager dan het aantal paginaweergaves.

Rapport “Acquisitie-overzicht”

Dit rapport geeft in een enkele grafieken weer op welke manier men op je site is terechtgekomen.

  • Referral: doorverwijzing via links op andere websites
  • Organic Search: via zoekmachines zoals Google of Bing
  • Direct: de gebruiker heeft het adres ingetypt, een bookmark gebruikt of op een link geklikt in een word- of pdf-document of Whatsapp
  • Social: Doorgeklikt vanop social media.

Gebruikte termen

  • Paginaweergaven
    Het aantal keer de pagina bezocht is
  • Unieke paginaweergaves
    Het aantal unieke bezoekers die de pagina bezocht hebben. Dit is lager dan de “paginaweergaven”, aangezien 1 bezoeker een pagina 2 of meerdere keren kan bezoeken.
  • Gem. Tijd op pagina
    De tijd die men gemiddeld op de pagina doorbrengt. Hoe langer, hoe meer er gelezen wordt. Sommige pagina’s bevatten weinig inhoud en dan is het logisch dat de gemiddelde tijd laag is.
  • Instappunten
    Het aantal keer dat deze pagina als eerste bezocht wordt als men op de site komt. Bvb door een zoekopdracht in Google of via een Social Media link.
  • Bouncepercentage
    Dit is het aantal keer iemand op deze pagina komt en beslist om de site direct weer te verlaten, meestal na een zoekopdracht waarbij de bezoeker niet denkt te vinden wat hij zoekt. Een bouncepercentage onder de 30% is ok.
  • Uitstappercentage
    Het aantal bezoeken dat eindigt op deze pagina. Na deze pagina verlaat de bezoeker de site (bij voorkeur omdat hij gevonden heeft wat hij zoekt).
  • Gebruikers
    Het aantal personen dat via deze bron op je site is gekomen
  • Nieuwe gebruikers
    Het aantal unieke personen (sommigen komen dus meerdere keren via dezelfde bron op je site)
  • Sessies
    Het aantal bezoeken op de site, kan ook meer dan 1 per gebruiker zijn.
  • Pagina’s/sessie
    Het aantal pagina’s men per bezoeksessie heeft bezocht. Hoe hoger, hoe beter natuurlijk!
  • Gem. sessieduur
    De gemiddelde tijd dat men per websitebezoek op de site is geweest (ook hier geldt: hoe hoger, hoe beter!)
Trivali maakt deel uit van de kunstexpo "Achter Glas" in Lochristi. 

Vraag je gratis websiteanalyse aan!

Brengt jouw website niet het rendement die je voor ogen had?
Blijft het aantal klanten op je website achter?

Vraag dan nu je gratis website analyse aan en onze expert Louis vertelt je in een 5-minuten video waar de grootste problemen zitten.