Wanneer de beslissing valt om een webshop te starten, vraagt men zich vaak af hoe lang dit proces duurt. De realiteit is dat dit zeer snel kan gebeuren. Wij staan er als team bekend voor om heel snel webshops te lanceren. Maar kan jij dat ook? Ben jij klaar voor deze gigantische uitdaging? We geven alvast enkele tips mee.
Zorg dat het concept uitgedacht is
Zorg dat je op voorhand weet waar je naartoe wil met jouw webshop. Snel een webshop opstarten zonder een duidelijke strategie kan ervoor zorgen dat je telkens ( onderdelen ) moet herwerken en je dus zo tijd en geld verliest. Je weet best op voorhand welke doelgroep je wenst te bereiken; of dit er meerdere zijn en of er verschillen zijn tussen bepaalde producten. Misschien wil je niet al jouw producten online plaatsen? Misschien wordt de webshop zelfs louter een aanvulling op jouw bestaande producten en is er geen overlap? Dit is een kleine greep uit een groot aantal factoren die je best voor de officiële opstart uitzoekt. Een webshop zal namelijk nooit draaien ‘omdat het er is’. Dit wordt een verlengde van jouw fysieke verkoopplaats die je dan ook het liefst meteen de juiste uitstraling geeft.
Snel een webshop opstarten zonder een duidelijke strategie leidt tot tijd- en geldverlies!
Informatieverzameling
Wanneer je perfect weet waar je naartoe wil, kan je informatie beginnen verzamelen. Deze informatie reikt van bedrijfs- en facturatiegegevens tot alle informatie over de producten die je aanbiedt. Je moet uitzoeken wat voor content je wil overbrengen, of je (professionele) foto’s gaat nodig hebben en of je gedetailleerde technische informatie moet kunnen delen. Daarnaast stel je best meteen iemand verantwoordelijk voor de orderverwerking, de klantenservice en dergelijke. Hoe meer informatie je op voorhand verzamelt, hoe vlugger de effectieve opzet van jouw webshop kan verlopen. Er kan immers veel tijd verloren gaan bij informatie verzamelen. Zeker wanneer dit communicatie met derden vereist, kan het een stop zetten op het snel opstarten van een webshop.
Vind de ideale partner
Tenzij je zelf gespecialiseerd bent in webshops opbouwen of je bent zelf een ontwikkelaar, zoek je best de perfecte partner om dit voor jou op te zetten. Er komt veel kijken bij een webshop waar men op het eerste zicht niet aan denkt. Weet je hoe je jouw stock zal integreren? Hoe zorg je voor een gemakkelijke overgang wanneer je verandert van collectie? Kan de orderverwerking gekoppeld worden aan jouw interne ERP systeem? Waar sla ik al mijn data op? Hoe integreer ik Google Analytics op mijn webshop. Welk algoritme gebruik ik voor cross selling? Voor deze elementen kan je beter ten rade gaan bij een bedrijf die hier verstand van heeft. Op lange termijn zal dit je veel werkkracht, frustratie en kosten besparen.