De homepagina van jouw website is het nieuwe visitekaartje van jouw bedrijf. Het is belangrijk om meteen de juiste informatie weer te geven, zodat jouw potentiële klant geïnteresseerd verder door jouw website surft. Interessante informatie kan leiden tot leads, terwijl een foutief ingedeelde homepagina kan leiden tot het verlies van klanten. Maar wat zijn de must have factoren precies?
Creëer een passende huisstijl
Beoordeel een boek niet aan zijn kaft. Een mooi gezegde, maar dit gaat niet op voor jouw website. Het design is minstens even belangrijk als de woorden die je uitkiest. De homepagina, naar analogie hier de kaft, is wel degelijk waarop bezoekers jouw bedrijf in eerste instantie zullen beoordelen. Kies daarom voor een huisstijl die de waarden en cultuur van jouw bedrijf reflecteren. Vergeet deze niet te koppelen aan het logo. Deze moet zeker aanwezig zijn op jouw homepagina en is de kern van jouw huisstijl.
Verlies het doel van de bezoekers niet uit het oog
Het ultieme doel van jouw website is mensen overtuigen om jouw product of service te gebruiken. Alhoewel de meeste mensen doelbewust op een website terechtkomen, is het toch aangeraden om jouw product of service kort te herhalen. Zo weet de bezoeker waarvoor hij bij jouw bedrijf terecht kan. Je kan op jouw homepagina reeds de verschillende onderdelen van jouw service of de verschillende productcategorieën weergeven zonder al te veel in detail te treden. Je wilt te allen tijde zorgen dat ze niet afhaken op de homepagina. Laat jouw bezoeker doorklikken bij interesse of overtuig hen met andere onderdelen van jouw homepagina. Op onze website staan centraal onze belangrijkste diensten opgelijst. De gebruiker kan direct de info vinden waarvoor hij gekomen is. Daarna volgen enkele logo’s van onze klanten. Hiermee willen we vertrouwen en ervaring aantonen.
Toon jouw meerwaarde op de homepagina van jouw website
Waarom moet de websitebezoeker overtuigd zijn van jouw bedrijf? Waarom moeten ze wel degelijk contact opnemen met jou en niet met de volgende website in de zoekresultaten?
Jouw meerwaarde uitdrukken op jouw homepagina is zeer belangrijk.
Laat de lezer ontdekken waarom jij de ideale keuze bent. Je kan deze positieve elementen verifiëren door jouw ervaring mee te geven. Het weergeven van vorige projecten is een vaak gebruikte en effectieve techniek. Een andere methode is om recensies weer te geven van tevreden klanten.
Vergeet binnen dit onderwerp niet de emotionele & culturele connectie. Een bedrijf wordt niet langer enkel beoordeeld op prestaties maar ook op meerwaarde binnen de gemeenschap.
Geef daarom ook jouw bedrijfscultuur, goede doelen & groene initiatieven weer op jouw homepagina.
Een mooi voorbeeld waarin veel van deze factoren verwerkt zijn, is de Camfida Case. De Camfida website geeft direct een aangename sfeer weer: een gevoel van warmte en samenhorigheid. Het wil een gemeenschap aantrekken die baat heeft bij de content die Camfida en de experten verschaffen. De meerwaarde was absoluut van groot belang in deze case.
Your website is the window of your business. Keep it fresh, keep it simple!
Jay Conrad Levinson
Verlies jouw doel niet uit het oog
Je wil dat de bezoeker weet waarom hij op de homepagina van jouw website is, maar je wilt nog meer dat de bezoeker contact opneemt met je voor jouw service of product. Het is aangeraden om jouw contactgegevens op jouw homepagina te plaatsen. Idealiter zou een bezoeker op elke pagina de contactgegevens binnen 1 klik moeten terugvinden. Indien je een aparte webshop hebt met jouw producten, vervangt deze de prioriteit van de contactgegevens. Je wilt op dat moment uiteraard dat men geen bericht stuurt, maar meteen overweegt om iets te kopen in jouw shop. Toch raden we aan om steeds jouw contactgegevens beschikbaar te stellen voor eventuele vragen. Zowel bij een website en webshop is klantenservice zeer belangrijk.
Hoe kan je dit alles gemakkelijk verwerken?
Je kan bijvoorbeeld:
- Een checklist opstellen.
- Bekijken hoe je elk deel in kaart wilt brengen op de homepagina van jouw website.
- Gepaste afbeeldingen en/ of video’s maken.
- Jouw volledige homepagina aanpassen.
- Alle nodige links opnieuw invoegen.
- Landingspagina’s en andere pagina’s uit het menu aanpassen.
OF je kan mailen naar welkom@trivali.be voor een totaalresultaat en jezelf focussen op de core van jouw business. Aan jou de keuze.