Blog

Hoe houd je jouw webshop relevant in 2024

Deel deze pagina

Webshops schoten tijdens Corona als paddenstoelen uit de grond. Velen zijn er ondertussen ook mee opgehouden of hebben nooit winst gemaakt. Want een webshop is keihard werken: producten toevoegen en verwijderen, bestellingen verwerken en verzenden, vragen van klanten beantwoorden, marketing, enzovoort. Zorg er dus voor dat je ook in 2024 relevant blijft met een up-to-date webshop die bezoekers overtuigt om te kopen. Ik bied je graag wat inspiratie aan.

 

Mobile first design

In een nieuwe studie van het CIM heeft 91,2% van de belgen (en 98% van de jongeren tussen 12 en 34 jaar!) een smartphone. Is je website of shop nog niet 100% geoptimaliseerd voor smartphones, dan laat je een gigantische markt liggen! We zien dat 44% van de belgen graag betaalt via een QR code. Deze zijn vooral populair bij jongeren van 16 – 24 jaar (50%). Daarnaast heeft 48% van de 25-34 jarigen deze methode ook al gebruikt.  

Online shoppers zijn gewoon aan vlotte aankoopflows bij de grote retailers zoals Amazon, Bol.com, Zalando etc … Ga dus zeker eens (anoniem) door het aankoopproces van jouw site om problemen en fricties te detecteren. Denk hierbij aan cookiemeldingen, knoppen die niet logisch staan, popups, te lange formulieren etc … En vergeet zeker de betaling niet (maar daarover verder nog wat meer).

Gebruik Artificiële Intelligentie met mate

Het is eenvoudig om teksten en afbeeldingen te genereren met ChatGPT of Dall-e. Ik raad aan om het het voornamelijk te gebruiken als inspiratiebron en niet om je volledige site of shop te vullen: de teksten zijn veelal generiek, hebben een matige structuur en zullen jouw boodschap nooit perfect overbrengen. Wees er trouwens maar zeker van dat Google binnenkort websites met gegenereerde content zal weren uit de zoekresultaten. En dan verlies je veel bezoekers, en dus ook potentiële inkomsten.

Social commerce: verkoop via social media

De meest gebruikte platformen in 2023 zijn Facebook (68,9%), Instagram (45,8%) en TikTok (23,6%). Zoals je zelf aan je kleine teen voelt trekt niet elk platform hetzelfde publiek aan: meer dan twee derde van de Facebook gebruikers zijn tussen 25 en 65 jaar. Bij Instagram zijn ze tussen de 15 en 45 jaar, en TikTok is nog meer geconcentreerd bij jongeren tussen de 12 en 35 jaar.

Is je doelpubliek actief op Facebook of Instagram en heb je een WordPress webshop, installeer dan zeker de “Facebook for WooCommerce” plugin. Zo kan je eenvoudig producten taggen in berichten, een verkoopscatalogus aanmaken of gepersonaliseerde retargeting campagnes opzetten.

Bied meerdere betaalmethodes aan

De betaling is de laatste stap in het bestelproces, je wilt dus zeker niet dat je klant afhaakt door een mislukte betaling of het ontbreken van zijn favoriete betaalmethode. Aankopen worden ook meer en meer gedaan vanuit digitale wallets zoals Apple Pay of Google Pay, of eenvoudig via de Bancontact app.

De ene methode heeft een hogere transactiekost dan de andere, dus speel met de volgorde van het aanbieden. Maar voorzie ze alleszins wel, want dat verhoogt de kans op omzet. Een gemiste betaling is gemiste omzet. Jammer!

Zet in op abonnementen

Tegenwoordig kan je alles in abonnementsvorm kopen. Denk maar aan streamingdiensten, HelloFresh of Amazon abonnementen voor kuisproducten of luiers. Zo kan je zelfs elke zes weken nieuwe borstelkopjes voor je elektrische tandenborstel toegestuurd krijgen voor een “optimale poetservaring”. Voor de klant is dat gebruiksgemak en de verkoper eenvoudig verdiend.

Denk dus in je businessmodel aan terugkerende aankopen: zorg dat dit eenvoudig te bestellen is via je webshop en breng al je klanten op de hoogte. Focus op eenvoud, snelheid van bestellen en ontzorging. Gegarandeerd haal je hier extra omzet uit.

 

blank

 

Kristof Vercruyssen is zaakvoerder en digitaal strateeg bij Trivali Digital Agency. Als Digital Agency zijn we experten in het bedenken van succesvolle digitale strategieën en het bouwen en onderhouden van performante, gebruiksvriendelijke en innovatieve websites en webshops die jouw onderneming doen groeien! Contacteer ons.

Vraag je gratis websiteanalyse aan!

Brengt jouw website niet het rendement die je voor ogen had?
Blijft het aantal klanten op je website achter?

Vraag dan nu je gratis website analyse aan en onze expert Louis vertelt je in een 5-minuten video waar de grootste problemen zitten.